1.5. Кількісна оцінка об’єктивності зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) результатів навчання в Україні

Порівняння даних табл. 1.131.16 показує, що використання нерівно­мірної шкали практично не впливає на кінцеві результати.

Так, середнє відхилення у відсотках від нормального закону розподілу за сертифікатами з математики та української мови і літератури за рівномірною шкалою складає 13 %, а за нерівномірними шкалами – 16,3 %, тому доцільність використання нерівномірних шкал викликає деякі сумніви.

Таким чином, проведений аналіз свідчить про те, що незалежність оціню­вання багато в чому залежить від роботи регіональних центрів незалежного оцінювання якості освіти. А сама незалежність тримається на конкретних осо­бистостях, а не на технології, яка виключає суб’єктивне втручання у процес проведення оцінювання.

Виключення суб’єктивного чинника може бути забезпечене тільки через організацію об’єктивної незацікавленості всіх тих, хто проводить оцінювання. Наразі незалежність спостерігачів в аудиторіях при тестуванні зазнає потуж­ного випробування, оскільки кожен вчитель, керівництво школи, району, об­ласті зацікавлені у завищенні оцінок. Це і зрозуміло, оскільки від отриманих їхніми учнями балів буде залежати оцінка їхньої роботи у порівнянні з іншим вчителем, іншою школою, іншим районом та іншим регіоном.

До цього тиску додається тиск з боку батьків на всі адміністративні та ви­конавчі ланки тестування, оскільки при існуючій системі вступу до ВНЗ бали, що отримані у процесі незалежного оцінювання якості освіти, відіграють ви­рішальну роль.

Таким чином, уся система незалежного оцінювання залежить від мораль­ної стійкості спостерігачів у конкретній аудиторії. Кількість таких аудиторій по Україні залежно від кількості абітурієнтів, які проходять тестування за тією чи іншою дисципліною, дорівнює 20 – 30 тисячам. З огляду на таку кількість вірогідність порушення об’єктивності набирає великого значення.

Однак з огляду на кінцевий результат – підвищення довіри суспільства до системи відбору на навчання у ВНЗ – проводити подібне тестування необхід­но, але потрібно усунути потужний мотив на завищення оцінок. Цей мотив обумовлений тим, що високі бали сертифікатів є практично пропуском до ВНЗ на бюджетну форму навчання.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>