У ХНЕУ останні десять років ректорат і найбільш активна частина викладацького складу займаються перебудовою всього навчального процесу з метою спрямування його на формування у студентів необхідних компетентностей. Автор упевнений, що передача деякої сукупності знань від викладача до студентів є першим і найпростішим етапом навчання. Другим етапом має бути формування у студентів здатності використовувати отримані знання у своїй професійній діяльності та соціальній практиці. Третім, найскладнішим, етапом є формування у студентів здатності продукувати, синтезувати нові знання.
Це дуже копітка і творча робота, оскільки вона вимагає від викладачів переосмислення всього навчального матеріалу з навчальної дисципліни, виділення необхідної і достатньої множини знань, розробки системи навчальних засобів для формування у студентів здатності використовувати ці знання і системи діагностики рівня сформованості цієї здатності. Створення системи діагностики є чи не найбільш складним завданням, оскільки важко відмовитися від практики, коли в екзаменаційних білетах перераховувалися розділи конспекту лекцій і студенти на іспиті мали лише повторити прочитаний лектором матеріал.
Незважаючи на всі труднощі, університет поступово переходить на ком- петентнісний підхід, і згідно із соціологічними дослідженнями, що проведені лабораторією оцінки рівня креативності та інтелекту ХНЕУ, переважна частина студентів підтримує наш спільний з ними рух в обраному напрямку [32].
Запровадження компетентнісного підходу по своїй суті передбачає, крім усього іншого, виявлення інтегрального показника для оцінки сформованості здатності учнів, абітурієнтів до навчання. І, головним чином, не у сенсі розвитку пам’яті, яка дозволяє запам’ятовувати та повторювати отримані знання, а у сукупності здібностей, які дають можливість особистості формувати у себе здатність використовувати отримані знання та синтезувати нові знання. Деякою оцінкою цієї здатності може розглядатися коефіцієнт інтелектуального розвитку особистості.