Таким чином було проведено вступні іспити, і наразі маємо дані оцінки якості підготовки абітурієнтів університету за балами зовнішнього оцінювання, що проводилося в нашому університеті.
Така система оцінювання здатностей абітурієнтів може претендувати на статус чистого експерименту, оскільки не було учасників процесу, які зацікавлені у зовнішньому втручанні для завищення або заниження оцінок.
- Ректорат університету в цьому не зацікавлений за визначенням, оскільки він свідомо запросив незалежних експертів якраз із метою незалежної оцінки.
- Працівники Центру не зацікавлені у завищенні чи заниженні оцінок, оскільки вони наперед не знали про цю акцію і практично не могли забезпечити витік інформації.
- Курсанти військового університету, що чергували перед аудиторіями, отримали цей наряд від свого керівництва напередодні ввечері, тому також не мали ні технічної, ні будь-якої іншої можливості втручатися у процес оцінювання.
- Під час оцінювання знань використовувалися тільки закриті тести і здійснювалася комп’ютерна перевірка, тому вплинути на оцінку окремі працівники Центру також не могли. Хоча головним у цьому є те, що в них у цьому не було реальної зацікавленості.
Такі умови проведення тестування, на погляд автора, забезпечили дійсну незалежність цього процесу. Більш того, про це свідчить вигляд кривої розподілу балів, що отримані абітурієнтами в сертифікатах. Теоретичні та емпіричні криві розподілу балів сертифікатів подані на рис. 1.22 і 1.23. Статистичні характеристики набору даних для дослідження тестування з математики абітурієнтів ХНЕУ у 2007 р. такі: кількість абітурієнтів – 558; середній бал – 5,681; середнє квадратичне відхилення – 1,81; значення критерію Колмогорова-Смірнова λ = 0,862, що значно менше 1,36, і маємо прийняти гіпотезу про нормальний закон розподілу. Відомо, що при обчисленому значенні λ < 1,36 гіпотезу про нормальний закон розподілу приймають з надійністю 95%; при обчисленому значенні λ > 1,63 гіпотезу про нормальний закон розподілу відхиляю ть з рівнем значущості а = 0,01; при λ ∈ (1,36; 1,63) однозначно сказати не можна, для уточнення слід використати інший критерій. Аналогічно були обчислені статистичні характеристики набору даних для дослідження тестування з української мови і літератури: кількість абітурієнтів – 468; середній бал – 7,35; середнє квадратичне відхилення – 1,737; значення критерію Колмогорова-Смірнова λ = 1,037 < 1,36, гіпотеза про нормальний закон розподілу приймається.