Проблеми ефективності наукової та освітньої діяльності у вищих навчальних закладах
Пропозиції Харківського національного економічного університету щодо вдосконалення законодавчого та нормативного забезпечення [34]
1. Підвищення ефективності наукової та науково-технічної діяльності закладів вищої освіти
Проблема 1.1
Відсутність реальної зацікавленості вчених ВНЗ у розширенні наукової діяльності та підвищенні якості наукових розробок (недосконалість форм і систем оплати праці науково-педагогічних працівників, що зайняті науковою та науково-технічною діяльністю).
Аналіз чинних механізмів та обмежень
Традиційною формою оплати праці науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти є внутрішнє сумісництво, яке обмежує матеріальну зацікавленість працівників: по-перше, фіксованими окладами, розмір яких у теперішній час встановлений Наказом № 41 від 23.01.2005 р. МОН України «Про внесення змін до наказу МОН України № 161 від 29.03.2001 р.»; по-друге, обмеженою кількістю годин протягом робочого дня, які науково-педагогічний працівник може використовувати для наукової та науково-педагогічної діяльності (4 години). Останню норму введено п. 2 Постанови КМУ № 245 від 3 квітня 1993 року (в редакції п. 6 Постанови КМУ № 1033 «Про заходи щодо залучення додаткових надходжень до бюджету та підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів для забезпечення фінансування соціальних виплат населенню»), якою передбачено, що «тривалість роботи за сумісництвом не може перевищувати чотирьох годин на день і повного робочого дня у вихідний день. Загальна тривалість роботи за сумісництвом протягом місяця не повинна перевищувати половини місячної норми робочого часу».
Унаслідок цього гранична сума оплати, що отримує науково-педагогічний працівник вищого навчального закладу за виконання наукової та науково-технічної діяльності, обмежена 50 % окладу, встановленого залежно від займаної посади (Наказ Міністерства освіти і науки України № 41 від 25.01.2005 року).
Це обмеження особливо негативно впливає на залучення до наукових досліджень провідних науково-педагогічних працівників, які внаслідок високої кваліфікації та науково-педагогічного досвіду, як правило, не тільки виконують науково-дослідні роботи на умовах внутрішнього сумісництва, але й на тих же умовах залучаються до навчального процесу післявузівського навчання та підготовки магістрів.
Крім того, обмеження щодо внутрішнього сумісництва унеможливлює одночасну участь одного й того ж науково-педагогічного працівника у виконанні більш ніж однієї науково-дослідної роботи, що не заохочує його до укладання нових договорів та інтенсифікації творчої праці.