Перед початком навчального процесу, викладанням своєї навчальної дисципліни лектор має надати студентам календарний графік навчального процесу з дисципліни з датами поточного блочно-модульного контролю, характеристиками даного модуля та його зв’язку з іншими дисциплінами, що будуть викладатись, надати зміст та обсяг самостійної роботи студента, видати індивідуальне науково-дослідне завдання, роз’яснити форми і зміст поточно-модульного контролю, надати перелік навчально-методичної літератури, вказати адреси пошуку додаткової літератури в мережі Інтернет.
Для забезпечення ефективної самостійної роботи студентів необхідно завершити конкурсний відбір навчальних посібників, підручників, конспектів лекцій, методичних розробок щодо семінарських, практичних та лабораторних робіт із залученням замовників і фахівців, що випускаються нашим університетом, з використанням зовнішнього рецензування. Також слід удосконалити систему матеріального та морального заохочення як рецензентів, так і переможців конкурсу.
Вирішальною умовою ефективної взаємодії викладача та студента є, з одного боку, бажання студента навчатися та його здібності у відповідній сфері, а з іншого – професіоналізм викладача як науковця та рівень його здібностей у педагогічній роботі. Ця теза має бути головною при прийомі на роботу або звільненні викладачів та при зарахуванні на навчання або відрахуванні студентів.
У сучасних умовах реалізації студентоцентрованого підходу, коли в нормативній частині навчальних планів більше 50 % навчального часу пропонується для самостійної роботи студентів, її організація і зміст починають відігравати чи не головну роль у навчальному процесі. Особливо це зрозуміло у контексті практичної несформованості життєвих компетентностей у школярів,які приходять навчатися в університет.
Формування висококваліфікованих спеціалістів в умовах реформування вищої економічної освіти неможливе без цілеспрямованої самостійної роботи студентів, у ході якої вдосконалюється творча діяльність щодо отримання та закріплення наукових знань, опановуються нові навички пізнання, формуються науковий світогляд і особисті переконання стосовно використання отриманих знань та навичок у практичній діяльності [26, с. 138], відбувається неявне стимулювання до розумової, фізичної та іншої діяльності, виникає потреба «пропустити через себе» певну інформаційно насичену сукупність, сформувати власне ставлення до неї і перетворити її у власний досвід.