1.2. Кількісна оцінка привабливості вищих навчальних закладів України

Етап 2 . Цільовою спрямованістю даного етапу методики є отримання кластерів ВНЗ, що мають схожі рівні привабливості. За умов, що привабливість ВНЗ є багатовимірним процесом, для досягнення цієї мети автор пропонує використовувати кластерний аналіз.

У порівняльному багатофакторному аналізі існують такі методи класте- ризації:

  • ієрархічні агломеративні методи;
  • ієрархічні дивізимні методи;
  • ітеративні методи [ 16 ; 19 ; 39 ].

З урахуванням того, що відповідно до мети дослідження необхідно отримати однорідні неперетинні кластери різних ВНЗ, у даній роботі автор пропонує використовувати ітеративний метод k -середніх.

Основою формування однорідних угруповань є обґрунтування кількості кластерів, на які буде проведено розбиття вихідної сукупності об’єктів. Використання критерію Кайзера дозволило визначити, що сукупність ВНЗ України доцільно розбити на 3 кластери – високого, середнього та низького рівнів привабливості. Відповідні розрахунки були проведені автором за допомогою використання ППП Statistica 6.0.

Наявність суттєвих розбіжностей між середніми значеннями інтегрального показника привабливості ВНЗ для виділених 3 кластерів свідчить, що обрана кількість кластерів є доцільною.

Етап 3 . Даний етап узагальнює результати перших двох етапів методики і дозволяє визначити рейтинг ВНЗ України відповідно до інтегральної оцінки їх привабливості та зазначених кластерів.

Основою отримання рейтингової оцінки є значення інтегрального показника, який дозволяє одержати лінійно впорядковану сукупність шляхом сортування значень показника за убуванням.

За критерієм привабливості для абітурієнтів сформовано три кластери ВНЗ:

  • високої привабливості – 62 ВНЗ України;
  • середньої привабливості – 63 ВНЗ;
  • низької привабливості – 62 ВНЗ.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>