Етап 2 . Цільовою спрямованістю даного етапу методики є отримання кластерів ВНЗ, що мають схожі рівні привабливості. За умов, що привабливість ВНЗ є багатовимірним процесом, для досягнення цієї мети автор пропонує використовувати кластерний аналіз.
У порівняльному багатофакторному аналізі існують такі методи класте- ризації:
З урахуванням того, що відповідно до мети дослідження необхідно отримати однорідні неперетинні кластери різних ВНЗ, у даній роботі автор пропонує використовувати ітеративний метод k -середніх.
Основою формування однорідних угруповань є обґрунтування кількості кластерів, на які буде проведено розбиття вихідної сукупності об’єктів. Використання критерію Кайзера дозволило визначити, що сукупність ВНЗ України доцільно розбити на 3 кластери – високого, середнього та низького рівнів привабливості. Відповідні розрахунки були проведені автором за допомогою використання ППП Statistica 6.0.
Наявність суттєвих розбіжностей між середніми значеннями інтегрального показника привабливості ВНЗ для виділених 3 кластерів свідчить, що обрана кількість кластерів є доцільною.
Етап 3 . Даний етап узагальнює результати перших двох етапів методики і дозволяє визначити рейтинг ВНЗ України відповідно до інтегральної оцінки їх привабливості та зазначених кластерів.
Основою отримання рейтингової оцінки є значення інтегрального показника, який дозволяє одержати лінійно впорядковану сукупність шляхом сортування значень показника за убуванням.
За критерієм привабливості для абітурієнтів сформовано три кластери ВНЗ:
- високої привабливості – 62 ВНЗ України;
- середньої привабливості – 63 ВНЗ;
- низької привабливості – 62 ВНЗ.