Обґрунтовано, що наукове забезпечення навчального процесу у ВНЗ вкрай утруднене, оскільки у сфері бюджетного фінансування ННТР не ліквідована практика фінансування науково-дослідних установ, а не конкретних проектів, а фінансування ННТР суб’єктами господарювання не стимулюється державою ані економічними, ані організаційними важелями. Стверджується, що чинна система оплати праці обумовлює відсутність реальної зацікавленості вчених ВНЗ у розширенні наукової діяльності та підвищенні якості наукових розробок, оскільки вони на умовах сумісництва незалежно від обсягу виконаних ННТР не можуть отримувати більш ніж 50 % окладу, що передбачено відповідною Постановою КМУ.
Зазначено, що запит на відкриття спеціалізованої вченої ради із захисту дисертацій в тій чи іншій організації, за тією чи іншою науковою спеціальністю має містити кількісне обґрунтування: можливості якісної селекції молодих науковців, достатності наукової бази, тобто обсягу наукових досліджень, якості кадрового наукового потенціалу, можливості забезпечення широкого оприлюднення результатів наукових досліджень, можливості організаційного забезпечення процесу захисту дисертацій.
Перебудова навчального процесу в університеті на методологічних засадах, які передбачають його спрямування на кінцевий результат – формування компетентного фахівця, неможлива без суттєвого підвищення якості наукової роботи. Теза про первинність наукових досліджень професорів та провідних доцентів відносно викладацької роботи закріплена в Концептуальних засадах розвитку Харківського національного економічного університету [12].
Університет є елементом науково-освітянської системи України з усіма пов’язаними з цим наслідками у сфері законодавства, фінансування, організації роботи тощо. Задекларований курс нашої держави на розбудову суспільства, що базується на економіці знань, до цього часу мало чим підкріплений у законодавчій та економічній практиці.
«Закон України «Про наукову та науково-технічну діяльність» № 1977-ХІІ від 13.12.1991 року зазначає, що держава забезпечує бюджетне фінансування наукової та науково-технічної діяльності у розмірі не менше 1,7 % ВВП України. За останні 11 років ця норма закону жодного разу не була виконана. Найменший обсяг державних видатків спостерігався у 1999 році – 0,34 % ВВП, далі він поступово зростав, проте ніколи не перевищував 0,5 % ВВП» [43].