1.1. Прогнозування динаміки кількісних показників системи освіти України

Пояснення цього феномена лежить у площині реформування системи осві­ти України, коли був здійснений перехід від 11-річної освіти до 12-річної. Він відбувався впродовж чотирьох років, коли до першого класу приймали шести- і семирічних дітей, а дітей із третього класу переводили відразу до п’ятого і т. д. Хвиля таких перетворень дійшла врешті-решт до випуску дев’ятого класу у 2009, 2010 і 2011 роках.

Для прогнозування кількості випуску дев’ятикласників слід виходити з гіпотези, що кількість дітей, недовипущених у 2009 році, буде компенсована у 2010 – 2012 роках, оскільки народжені у 1993 – 1997 роках діти нікуди з дер­жави не виїхали і у середньому 96,25 % з них мають закінчити 9 класів. Фак­тичне перевищення кількості випускників 9-х класів у 2010 році над кількістю народжених у 1995 році свідчить про початок процесу компенсації. Таким чи­ном, залишок недовипуску у 2011 році складатиме 111,8 тис. осіб. Якщо перед­бачити, що перевищення випуску дев’ятикласників у 2011 році над народже­ними у 1996 році буде дорівнювати 73,1 тис. осіб, як і в попередньому році, то їхній випуск буде складати 522,8 тис. осіб (96,25 % від 467,2 та плюс 73,1).

Таким чином, на 2012 рік залишається недокомпенсованим випуск дев’ятикласників – 38,7 тис. осіб. Тоді прогнозований їхній випуск у 2012 році складатиме 464,7 тис. осіб (96,25 % від 442,6 та плюс 38,7).

При прогнозуванні на 2013 – 2024 роки слід виходити з того, що дев’ять класів закінчують у середньому 96,25 % від народжених дітей у відповідний рік, якщо ґрунтуватися на припущенні, що на цьому відрізку часу нових змін терміну навчання в Україні не буде. Прогнозні дані наведені на рис. 1.1 пунк­тирною лінією по осі абсцис – роки Д.

Для прогнозування кількості студентів-першокурсників ВНЗ ІІІ – IV рівнів акреди­тації використано той факт, що згідно з фактичними даними за 2005 – 2008 роки 71,25 % випускників дев’ятих класів через два роки стають студентами. Прогнозні дані наведені на рис. 1.1 пунктирною лінією по осі абсцис – роки В.

Такі прогнозні дані дають можливість корегувати поточні та стратегічні рішення у сфері освіти. Прогнозні значення будуть більш точними тоді, коли менше екстремальних подій матиме місце впродовж періоду, що прогнозу­ється.

Отже, можна зробити висновок, що кількість дев’ятикласників досягне свого мінімуму у 2016 році і почне зростати таким чином, що приблизно у 2024 році досягне рівня 2009 року, скорегованого на ефект початку реформи.

Таким чином, є підстави говорити про зниження загального контингенту учнів середньої школи до деякого року, а потім поступове його зростання.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>