Для того, щоб зрозуміти, чи пов’язані успіхи у вивченні предмета з додатковими заняттями з фахівцем з математики, учнів попросили відповісти на запитання, чи займаються вони з репетитором.
Тільки 17,8% респондентів від загальної кількості учасників дослідження зазначили, що додатково працювали з репетитором – 17,9% у загальноосвітніх класах та 17,5% у класах з поглибленим вивченням математики. Більше половини з них – це школярі, які мають високий і достатній рівні навчальних досягнень та прагнуть добре знати предмет. Майже 40% респондентів мають проблеми у вивченні математики, тому додаткові заняття з репетитором допомагають їм не відставати в навчанні. Майже чверть дев’ятикласників від загальної кількості тих, які на запитання відповіли позитивно, займаються додатково з учителем, який викладає курс математики в їхньому класі, а це 23,4%. Незначний відсоток школярів, а саме 9,2%, займається з іншим учителем математики із школи, в якій навчається, ще 21% – з викладачем вищого навчального закладу. Більшість учнів додатково займаються з учителем математики, який працює в іншій школі, а це 41,3%.
Таким чином, можна припустити, що на цьому етапі навчання для більшості учнів та їхніх батьків вибір репетитора зумовлений, перш за все, його професійними якостями та можливістю вдосконалити рівень підготовки з предмета, а не прагматичними розрахунками щодо гарантованого майбутнього вступу до вищого навчального закладу, одержання кращого бала з математики тощо.
Для того, щоб визначити, чи впливає репетиторство на результативність навчання, були проаналізовані бали річного оцінювання у двох групах учнів:
- група – це учні, які займаються з репетитором;
- група – ті, які не займаються з репетитором.
Балами початкового й середнього рівнів у першій групі оцінено 36,1% учнів, у другій – 50,4%, на достатньому та високому рівнях відмінності в оцінюванні незначні. Таким чином, можна висловити припущення, що для середніх і слабких учнів додаткові заняття з репетитором виконують компенсуючу роль.
Чи впливають додаткові заняття з репетитором, який є «своїм» учителем математики, на об’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів?