«4. Проаналізувавши певні психологічні особливості учнів 9-х класів та чинники мотивації їхньої навчальної діяльності, виявлені певні закономірності, зокрема:
- у стосунках «учитель – учень» взаємини в класі часто вибудовуються на негативній мотивації. У таких випадках діяльністю учнів керує бажання не прагнути знань, а уникати різних неприємностей: низьких балів за виконану роботу, зауважень і невдоволення дорослих тощо;
- у навчальних закладах під час організації навчально-виховного процесу недостатньо уваги приділяють вивченню та врахуванню вікових і психологічних особливостей учнів, що негативно позначається на навчальній діяльності школярів і рівні їх навчальних досягнень;
- учителі нечасто використовують форми роботи, пов’язані із застосуванням самостійних, проблемних, творчих завдань, які заохочують учнів до пізнавальної активності;
- серйозною проблемою є те, що чималий відсоток учнів 9-х класів не вміє планувати свою роботу, хоча в цьому віці така діяльність вже має бути сформована;
- найбільш вразливою категорією в емоційній та мотиваційній сферах виявляються учні із середнім рівнем навчальних досягнень» [1].
Таким чином, проведений аналіз показує, що відсутня комплексність у навчально-виховному процесі, що обумовлює відсутність у загальній масі учнів 9-го класу сформованих життєвих компетентностей, що ще раз підтверджує нагальну необхідність переходу від передачі знань до формування в учнів узагальнених, предметно-спеціалізованих академічних та професійних компетентностей.