Однак, на погляд автора, слід підкреслити, що такий висновок недостатньо коректний, оскільки батьки, які віддавали своїх дітей до школи у 5 – 6-річному віці, мабуть, виходили з тверезої оцінки їхніх здібностей, і ще на першому етапі було зроблено відбір найбільш здібних і розвинутих дітей, а таких було всього 3,1 %. Таким чином, на думку автора, їхні кращі показники у дев’ятому класі обумовлені не віком, а попереднім відбором.
Головні висновки звіту моніторингового дослідження зводяться до такого:
«1. Програмовий матеріал з математики учні загальноосвітніх класів засвоїли переважно на середньому та достатньому рівнях навчальних досягнень, а учні класів з поглибленим вивченням математики – на достатньому та високому рівнях.
Разом з тим результати дослідження виявили значні прогалини в математичній підготовці дев’ятикласників, що може стати причиною низького рівня засвоєння ними програмового матеріалу старшої школи, зокрема:
- низький рівень обчислювальних навичок учнів: дев’ятикласники допускають грубі математичні помилки, виконуючи дії зі звичайними, десятковими дробами та від’ємними числами;
- в учнів недостатньо добре сформовані формально-оперативні вміння, а саме: виконання тотожних перетворень цілих і дробових виразів, розв’язування рівнянь, нерівностей та їх систем;
- у дев’ятикласників недостатньо сформовані навички розв’язування текстових задач, вони не вміють аналізувати залежність між величинами;
- низький рівень графічної культури учасників дослідження: учні не вміють будувати й читати графіки функцій, характеризувати за графіками відомих функцій процеси, які вони описують;
- дев’ятикласники не вміють виражати одну змінну через інші, знаходити числове значення виразу при заданих значеннях змінних, встановлювати функціональну залежність між величинами тощо. Цей навчальний матеріал учні погано засвоїли з курсу математики за 5 – 7 класи.
2. Учителі класів з поглибленим вивченням математики значно перевантажують учнів і ускладнюють матеріал, готуючи їх до складання вступного іспиту з математики, нехтуючи разом з тим уроками систематизації й повторення базових знань та вмінь.
3. Учні 9-х класів не мають досвіду виконання письмових робіт у формі, запропонованій під час дослідження. Особливі труднощі виникали в дев’ятикласників під час заповнення бланків відповідей» [1].