Підтверджено, що незалежно від типів та форм власності середні навчальні заклади мають одну загальну рису – значне завищення оцінок державної підсумкової атестації порівняно з контрольними моніторинговими оцінками.
Показано, що рівень математичної та комп’ютерної підготовки школярів визначає об’єктивну необхідність введення в університеті у першому семестрі додаткових занять з метою забезпечення можливості всім студентам у повній мірі вивчати дисципліни з навчальних планів бакалаврів.
У цілому оцінювання успіхів учнів 4-х і 8-х класів у рамках міжнародної програми TIMSS підтвердило існування проблем в українській середній освіті. Їх вирішення особливо важливе з огляду на те, що Україна взяла курс на побудову суспільства, яке базується на економіці знань.
Для виявлення конкретних проблем Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України проводяться дослідження результатів зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), яке запроваджене в країні як підсумкове оцінювання знань випускників шкіл та основний критерій прийому до вищих навчальних закладів. Однак детальний аналіз можна зробити тільки на основі конкретного соціологічного дослідження. Знаменним прикладом для наслідування у регіонах є Рішення Київської міської ради від 28 грудня 2006 року № 544/601 щодо створення Центру моніторингу столичної освіти (надалі – Центр) з метою проведення моніторингових досліджень якості середньої освіти. У 2007 році цей Центр провів дослідження якості математичної освіти учнів 9-х класів м. Києва і підготував Аналітичний звіт моніторингового дослідження якості математичної освіти учнів 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва [1].
На погляд автора, незважаючи на те, що була розглянута тільки математична освіта і тільки у столиці, отримані результати у достатній мірі показують ті конкретні проблеми, які потребують негайного вирішення в цілому у всій системі середньої освіти України.
«У дослідженні рівня математичної освіти взяли участь 23 599 дев’ятикласників. За віковим складом понад дві третіх учасників дослідження (78 %) народилися в 1992 році і мали повних 15 років, 19 % учнів народилися у 1990 – 1991 роках, а 3 % – у 1993 році.