Вважається, що чим більше годин відведено на вивчення предметів, тим кращими повинні бути результати. У навчальних планах для 12-річної школи збільшено кількість годин на вивчення природничо-математичних дисциплін. Водночас результати міжнародного порівняльного дослідження TIMSS, де у 2007 році «вперше взяла участь Україна, дають підстави зробити висновок, що вплив кількості годин, відведених на вивчення предмета, на навчальні досягнення учнів має досить опосередкований характер. Найкращі результати з математики і природничих дисциплін показують, як правило, школярі Сінгапуру, Тайваню, Кореї та Угорщини, а кількість годин, що відведені на вивчення цих предметів, у них або приблизно така ж, або менша, ніж у нас (табл. 1.5).
Звідси випливає, що слід зосередитися на ефективності використання навчального часу, а не на формальному його збільшенні» [49].
Під ефективністю використання навчального часу різні фахівці розуміють неоднакові поняття. З точки зору автора, ця ефективність має вимірюватися не кількістю знань, що учень може переказати за визначений термін, а виміром тих знань, які він зрозумів через його здатність їх використовувати. Інакше кажучи, чим швидше ми перейдемо від трансферту знань викладача учню до формування в нього здатності і бажання їх застосовувати, тим ефективніше буде використано навчальний час.
Таблиця 1.5
Кількість годин, що відведені на вивчення математики та природничих дисциплін, у різних країнах світу
Країна | Кількість годин, що відведені на вивчення математики | % щодо всіх предметів 8 класу | Кількість годин, що відведені на вивчення природничих дисциплін | % щодо всіх предметів 8 класу |
---|---|---|---|---|
Україна | 140 | 14 | 262 | 26 |
Сінгапур | 126 | 15 | 119 | 14 |
Корея | 118 | 11 | 117 | 11 |
Тайвань | 126 | 9 | 123 | 9 |
Угорщина | 117 | 13 | 260 | 28 |