Існує достатньо широке коло систем рейтингування. Деякі автори ставлять перед собою завдання визначення адекватності рейтингів, оцінювання рівня довіри до результатів рейтингування, визначення корельованості результатів різних рейтингів [44; 45]. Аналіз інтересів різних категорій користувачів свідчить про те, що не може бути єдиної відповіді на запитання, який рейтинг кращий. Усе залежить від того, хто його використовує і з якою метою.
Головними користувачами, вочевидь, є абітурієнт та його оточення. Мета цих користувачів визначена – обрати університет для навчання. Це користувачі першого рівня.
Користувачами наступного, другого рівня, є менеджмент університетів. Їхня мета оцінити власну позицію в різних рейтингах та розробити ефективну стратегію і тактику управління ресурсами університету для підвищення його привабливості для абітурієнтів, а значить, для підвищення конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг. Крім того, в сучасних умовах університети мають ще одну мету – підвищення іміджу на рівні відповідного міністерства для отримання базового фінансування за загальним фондом.
Важливими користувачами є міністерства, відомства та інші засновники ЗВО. Їхня мета – підвищити імідж власних ЗВО на державному рівні для отримання фінансування із загального фонду бюджету країни на розвиток вищої освіти. Це користувачі третього рівня.
Вищі органи державної влади – Президент, Верховна Рада, Уряд. Їхня мета – оцінювати позиції України у світовій освітянській системі для розроблення стратегії розвитку системи освіти України та на основі визначених пріоритетів здійснювати фінансування освітянської галузі. Це користувачі найвищого, четвертого рівня.
Розглянемо цінність найбільш відомих міжнародних [50; 55; 56; 58] та вітчизняних рейтингів для перерахованих груп користувачів.
Китайський або «шанхайський» рейтинг – Academic Ranking of World Universities (ARWU) [50]. Пріоритетна вага під час рейтингування надається університетам, де навчалися та викладали лауреати Нобелівської премії та кавалери Медалі Філдса (математика) з публікаціями в журналах, що визначили вузьке коло визнаних фахівців. У цілому він майже повністю спрямований на результативне оцінювання наукової роботи в університеті.
Не просто собі уявити, що кожний український абітурієнт буде аналізувати цей рейтинг, аби обрати собі університет для навчання. Але кожному з нас цікаво, в яких університетах навчаються, викладають та займаються науковими дослідженнями всесвітньо визнані вчені.