3.4. Авторська концепція фінансування вищої освіти в Україні

Технологія надання державного замовлення, що базується на балах ЗНО та загальнонаціональному конкурсі, передбачає визначення кількості місць за кожною спеціальністю для прийому у поточному році. Ця кількість має бути визначена не пізніше червня поточного року. Тоді як загальний обсяг фінансування державного замовлення визначається Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік, який приймається у листопаді. Загальний обсяг фінансування державного замовлення складається з двох частин:

· фінансування держзамовлення поточного року;

· фінансування навчання студентів, що поступали на бюджетну форму фінансування у попередні роки.

Отже, кожного року обсяг бюджетного фінансування лише умовно пов’язаний із кількістю місць державного замовлення, що не може бути прийнятним. Наслідком такої ситуації, як було показано вище, є те що університети за загальним фондом держбюджету отримують фінансування тільки на частину заробітної плати та комунальних послуг. Тому для забезпечення проведення навчального процесу та наукових досліджень вони змушені фінансувати із спеціального фонду як поточні, так і капітальні видатки.

Насамперед потрібно вирішити проблему рознесення в часі рішення за кількісною складовою державного замовлення та рішення його фінансового забезпечення. Вирішити цю проблему можна через введення поняття «базове державне замовлення», яке приймається у травні-червні поточного року і за розміром має бути завідомо меншим, ніж «фактичне державне замовлення», яке приймається на базі прийнятого у листопаді-грудні Закону про бюджет. Базове державне замовлення обов’язково має повністю забезпечувати стратегічні потреби держави і деяку частину її соціально-економічних потреб.

На рис. 3.12 представлена схема переходу від базового державного замовлення до фактичного.

Рис. 3.12. Зв’язок базового та фактичного державного замовлення

Система розрахунку державного замовлення для реалізації стратегічних проблем держави має починатися з пропозиції організаційної структури процесу, оскільки в цьому процесі мають бути задіяні органи влади різного рівня.

Також насамперед потрібно прийняти «Закон про кадрове забезпечення стратегічних потреб держави», в якому мають бути прописані положення про технологію визначення стратегічних кадрових потреб держави, система формування мотивів для фахівців, розподіл повноважень та відповідальності між органами державної влади, в тому числі розпорядниками коштів на вищу освіту (МОН, МВС, МОЗ, Міноборони та ін.).

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>