3.4. Авторська концепція фінансування вищої освіти в Україні

Вирішення проблеми фінансування вищої освіти є дійсно нагальним і об’єктивно необхідним з огляду на важливість підвищення міжнародної конкурентоздатності як вітчизняних ЗВО, так і України в цілому.

Концепція, що пропонується до розгляду, базується на трьох авторських положеннях.

  1. Система фінансування вищої освіти (СФВО) України має у своїй основі потреби різних дійових осіб ринку освітніх послуг (ОП): населення, суб’єктів господарювання (СГ), держави, що через свої вищі органи управління, органи місцевого самоврядування і заклади вищої освіти (ЗВО), як сторона, що надає ОП.
  2. СФВО в якості свого базового елемента має повну собівартість надання освітньої послуги в розрізі груп спеціальностей та рівнів освіти.
  3. Державне замовлення формується в ході злиття двох частин: перша складається зі спеціальностей, які відповідають стратегічним потребам України, а друга – зі спеціальностей, які відповідають соціально-економічним потребам.

Принципи на яких будується СФВО формулюються таким чином:

1. Неприбутковість ЗВО як гарантія відсутності бізнес-інтересів засновників та вищого менеджменту.

2. Прозорість розподілу засновником коштів загального фонду між своїми ЗВО.

3. Забезпечення високої якості надання ОП через формування компетентного фахівця відповідної спеціальності (освітньої програми) та відповідного рівня освіти.

Потреби учасників ринку освітніх послуг проявляються через попит на отримання вищої освіти за тими чи іншими спеціальностями (освітніми програмами) та рівнями освіти.

Вивчення цього попиту можливе за результатами вступних кампаній на основі аналізу конкурсу на бюджетні місця на ті чи інші спеціальності у ЗВО та обсягів набору на навчання за контактом.

Потреби населення формуються абітурієнтами, їхніми батьками, родичами та соціальним оточенням. Ці потреби далеко не завжди відповідають потребам ринку праці і є інтегральним результатом дії засобів масової інформації, соціальних мереж, рекламних заходів ЗВО. Крім того, у формуванні цих потреб дуже важливим є матеріальний стан, соціальний статус та освітній рівень членів родини та їхніх знайомих.

Потреби СГ незалежно від форми власності формуються прогнозами на 3 – 5 років, які будуються на аналізі поточного стану економіки країни в цілому та кон’юнктури вітчизняного і міжнародного ринку у сфері відповідних товарів та послуг.

Умовно для спрощення аналізу до класу СГ у питанні формування потреб у освітніх послугах можна віднести органи місцевого самоврядування, які зараз у результаті реформи починають відігравати все більш вагому роль в економіці країни.

Більш детально ринок праці досліджується в розділі 1 цієї монографії.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>