3.3. Аналіз системи фінансування вищої освіти до реформування

Якщо не аналізувати структуру видатків у розрізі ЗВО та кожного з університетів у розрізі співвідношень загального і спеціального фондів, то можна зробити хибний висновок про те, що за рахунок загального фонду вони (університети) вчать «студентів-контрактників». Цей висновок витікає з того, що згідно зі статистичними даними (див. рис. 3.4), їхній контингент у цілому по країні більше контингенту «студентів-бюджетників», а обсяг фінансування за спеціальним фондом менше.

Цей висновок є не зовсім коректним, тому що якби університети не мали власних надходжень (спеціального фонду), навчальний процес був би взагалі неможливим, оскільки із загального фонду практично не виділяються кошти ані на витратні матеріали для лабораторій, ані на придбання комп’ютерної техніки та лабораторного обладнання, ані на інтернет, ані на поточний та капітальний ремонт навчальних приміщень, ані на засоби дезінфекції для прибирання туалетів та начальних приміщень. На жаль, цей перелік можна ще продовжувати. Але і цього вже достатньо для тих, хто займався менеджментом у   будь-якому університеті.

Крім того, якби «студенти-бюджетники» та «студенти-контрактники» навчалися не спільно, а в окремих академічних групах, то ми мали б шокуючу різницю в умовах і засобах проведення навчальних занять, яка б викликала реальну соціальну напругу.

Різниця у структурі видатків із загального та спеціального фондів пояснює ситуацію. Дійсно, із загального фонду майже немає видатків окрім як на заробітну плату та частково на комунальні послуги, але при цьому НПП, що отримує заробітну плату із загального фонду виконують навчальне, наукове, методичне та організаційне навантаження стосовно студентів-контрактників.

Для аналізу розглянемо дані за 2018 рік, що наведені на сайтах різних університетів. З метою деякої систематизації будемо розглядати університети за групами: класичні, технічні, галузеві, економічні, педагогічні та «привілейовані».

Серед класичних доступні дані шести університетів (див. рис. У.1 – У.6 в додатку У).

Загальні висновки: відношення видатків зі спеціального фонду до загальних видатків відрізняються кардинально (18 – 70 %, або в середньому 41,9 %) як і, відповідно, відсоток видатків із загального фонду у всіх видатках університету знаходиться в межах 30,3 – 82,5 %.

Варто нагадати, що згідно зі звітом про виконання паспортів бюджетних програм за 2019 рік / Виконання державного бюджету – 2019 рік [15] обсяг видатків із загального фонду складав 61,26 %, тоді як зі спеціального фонду – 38,74 %.

Отже, три класичних університети мали видатки із загального фонду більші, ніж у середньому по країні (72 – 82 %). Такі значні відхилення мають як об’єктивні, так і суб’єктивні причини.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>