3.3. Аналіз системи фінансування вищої освіти до реформування

За кожного студента, який навчається за державним замовленням не залежно від спеціальності, рівня та форми вищої освіти, із загального фонду державного бюджету України університету перераховувалося в середньому від 30,670 тис. грн до 63,550 тис. грн на рік (рис. 3.9).

Рис. 3.9. Витрати бюджету на одного студента ЗВО у гривнях та євро (ці дані по всім ЗВО України, а не тільки за системою МОН) [39]

Цю величину було отримано як результат ділення суми загальних фактичних витрат державного бюджету на вищу освіту в попередньому році на фактичний контингент студентів, які навчалися за держзамовленням. У національній валюті є систематичне зростання видатків, але в перерахунку на євро такого зростання немає.

Такий підхід до фінансування держзамовлення неприйнятний, оскільки собівартість підготовки фахівців за різними спеціальностями суттєво відрізняється. У результаті одні університети отримують недостатньо державних коштів, а інші – мають відносний «надлишок».

Отже, система фінансування, що існувала до 2020 року, не вирішувала суттєві проблеми менеджменту ЗВО, як з оптимізації матеріальної бази навчальних корпусів, так і проблем утримування гуртожитків.

Об’єктивно склалася така ситуація, що менеджмент університетів загнаний у глухій кут. З одного боку, немає коштів на утримання надлишкової нерухомості та іншого майна, і тому вона поступово руйнується та втрачає свою комерційну привабливість. А з іншого – наразі механізми її відчуження та здачі в комерційно привабливу оренду вкрай обмежені. Аналіз нормативної бази щодо відчуження на здачі в оренду подано в додатку С.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>