3.3. Аналіз системи фінансування вищої освіти до реформування

Повертаючись до середніх значень (див. табл. 3.3), слід зазначити, що кожен контрактник у середньому сплачував у 2018 році на утримання та розвиток університету 4 160 грн на рік. Приблизно можна підрахувати, скільки було витрачено ЗВО на своє утримання та розвиток без врахування з/пл та комунальних платежів у минулому 2018 році. Контингент контрактників у 2018 році становив приблизно 267,5 тис. осіб. Тоді загальна сума становила більше 1,113 млрд грн. Зрозуміло, що це усереднена сума, але вона дає розуміння масштабу суми, що мінімально необхідна для утримання існуючої мережі ЗВО від руйнування.

За офіційними даними Державної казначейської служби України, за 2018 рік загальна сума видатків із загального фонду на підготовку кадрів ЗВО для МОН дорівнювала 17,4 млрд грн. Отже, відсоток «недофінансування» за загальним фондом складав 6,4 % (1,113 / 17,4 · 100).

Крім того, цей мільярд грн (1,113 млн грн), що було розділено на приведений контингент, який навчався у 2018 році за рахунок бюджету (314,2 тис. осіб), дає потрібне додаткове фінансування на кожного студента приблизно 3 542,3 тис. грн на рік.

Ці кошти (1,113 млн грн) у 2018 році ЗВО використали на утримання і розвиток зі спеціального фонду. Але вочевидь цих коштів було недостатньо, але вони свою роль відіграли і дали можливість утримати систему вищої освіти від руйнування. Нарощування на цю суму загального фонду і надання можливості ЗВО використовувати їх на утримання і розвиток, а не тільки на з/пл та «комуналку», значно покращило б ситуацію. Особливо для тих ЗВО, менеджмент яких вкладає кошти в розвиток (див. табл. 3.4).

Також можна піти іншим шляхом і не додавати додатково 1,113 млрд до загального фонду для забезпечення мінімального рівня утримання та розвитку ЗВО, а скоротити соціально-економічне державне замовлення на 18 тис. місць (1 113 000 тис. грн / 63,5 тис. грн = 17,528 тис. місць), тобто на 5,6 % від загального контингенту студентів, що навчаються за держзамовленням (314 192,7 осіб), або на 16,2 % від державного замовлення на зарахування у 2018 році (108 401 осіб).

У масштабах усіх витрат на освіту в Україні 1,113 млрд додатково на ЗВО не є занадто важким тягарем, тому справа не в розмірі загального фонду бюджету на вищу освіту, а в механізмі його розподілу.

Отже, під час розподілу загального фонду державного бюджету в межах держзамовлення принцип «гроші ходять за студентом» в Україні до нової системи не діяв, але під час переходу до розрахункового контингенту студентів він починає реалізовуватися.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>