2.5. Порушення статистичної однорідності спільноти вступників до ЗВО

У якості головного висновку будемо вважати, що за існуючої системи тестування є достатньо велика ймовірність отримати прохідний бал (100 – 120 балів) абітурієнту, який взагалі не знає математики. Так, за теоретичними розрахунками така ймовірність складає 0,28. Тобто 28 % абітурієнтів можуть набрати прохідний бал, навіть якщо вони не читали запитання тесту, а відповідали навмання. Емпіричні дослідження доводять, що цей відсоток навіть вищий. Для досліджуваної групи він склав 38 %. Це можна пояснити тим, що ті, хто проходив випробування, мали певні знання з математики, які вплинули на вибір правильних відповідей на рівні інтуїції.

Отже, можна підрахувати скільки абітурієнтів у 2019 році могли отримати прохідний бал без потрібних знань із математики. У додатку М табл. М.3 загальна кількість абітурієнтів, що успішно склали тестування дорівнює 23 568 особам. Отже, із них могли пройти тестування без наявності математичних знань із балами від 100 до 119,5 абітурієнтів у кількості 6 599 осіб (28 % від 23 568 осіб). За звітними даними фактично таких осіб було 3 502, можливо різниця в розмірі 3 097 перейшла до наступного інтервалу (120 – 129,5 бала), де фактично було зафіксовано 3 611 осіб. Це багато в чому пояснює формування неоднорідності спільноти вступників.

Одна з гіпотез, що може пояснити неоднорідність вибірки, обумовлена все більш зростаючою різницею в якості підготовки учнів у сільських та міських школах. Для перевірки цієї гіпотези проаналізуємо розподіл балів ЗНО з математики та окремо з української мови і літератури в Харківській області у 2019 році. Розрахунки подані в додатку П в табл. П.1 – П.4 та на рис. П.1, П.2.

Графіки на рис. 2.27 та 2.28, дані додатка П та дані табл. 2.18, дійсно, демонструють різні результати у сертифікатах ЗНО учнів сільських та міських шкіл Харківської області. Кількість учнів міських шкіл, що отримали сертифікати ЗНО з відносно низькими балами (100 – 139,5), майже у два рази менше ніж учнів сільських шкіл.

Рис. 2.27. Графіки розподілу балів сертифікатів ЗНО з математики учнів міських шкіл Харківської області у 2019 році

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>