2.5. Порушення статистичної однорідності спільноти вступників до ЗВО

Втручання зовнішніх чинників у процес оцінювання знань абітурієнтів порушує їхню однорідність, що може негативно вплинути на управління вищою освітою як окремою сферою національного господарства. Важливо виявити такі порушення та прийняти управлінські заходи з їх усунення.

Так, дані сертифікатів у 2008 – 2009 роках є в декому сенсі базовими. Це пер ші два роки, коли вступна кампанія по всій Україні була проведена на базі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Це найбільш показові результати ЗНО, оскільки в ці роки переважна більшість абітурієнтів та ЗВО знаходилися в рівних умовах. Рівень підготовки у середній школі приймаємо за базовий. Від нього буде йти відлік.

Якщо прийняти за гіпотезу, що складність тестів ЗНО залишається більшменш однаковою впродовж усього періоду проведення ЗНО, то згідно з даними графіків на рис. 2.5, 2.6 табл. 2.8 (в підрозділі 2.2) рівень підготовки в середній школі з року в рік знижується. Середній бал сертифікатів ЗНО з математики знизився на 8,2 %, а відповідний бал з української мови і літератури – на 6,7 %.

Важливо відмітити, що до 2008 року питання вступу до ЗВО не було чітко прив’язане до якості підготовки абітурієнта, оскільки існувала можливість його вирішення адміністративним, організаційним або фінансовим шляхом. Після введення нової системи відбору на навчання у ЗВО питання якісної підготовки абітурієнтів стало дуже актуальним.

Перед вмотивованими батьками та учнями постала проблема пошуку школи з висококваліфікованими учителями, або відповідних репетиторів. Таку проблему вирішити можуть далеко не всі сім’ї. Отже, з 2008 року починає формуватися потужний невипадковий цілеспрямований чинник, що впливає на формування випадкової величини «бали сертифікатів ЗНО». Поступово формується підмножина абітурієнтів, яка отримує додаткову можливість заслужено отримувати підвищені бали. Для цієї підмножини абітурієнтів дія закону про нормальний розподіл безумовно не відміняється, але середня кількість балів ЗНО для цієї підмножини абітурієнтів буде вищою за ту, яка буде показана абітурієнтами з іншої підмножини, що складається з тих, хто, з тієї чи іншої причини, не отримав доступу до кращих учителів та репетиторів. Розподіл балів сертифікатів ЗНО цих абітурієнтів також буде підпорядковуватися нормальному закону, але з параметрами, що відрізняються від тих, що характеризують розподіл першої підмножини абітурієнтів.

Отже, в кожному регіоні поступово зникає однорідність спільноти вступників до ЗВО. За даними за 2008 – 2009 рр. дія такого явища ще не помітна.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>