Отже, учні Харківської області мають суттєво кращі результати за вищезазначеними змаганнями, а середній бал сертифікатів ЗНО з математики за роки дослідження дорівнює середнім по Україні. Інакше кажучи, перераховані вище перші п’ять чинників не у повній мірі пояснюють кращі успіхи учнів м. Києва, Львівської, Волинської та Тернопільської областей.
Дію п’ятого та шостого чинників можна оцінити опосередковано методами математичної статистики, що й буде зроблено нижче.
Щодо ЗНО з української мови і літератури, то проаналізуємо графіки рис. 2.6, де представлені середні бали відповідних сертифікатів за різні роки. Маємо результат, подібний аналізу сертифікатів із математики.
Перший кластер – регіони, абітурієнти з яких, 3 – 4 роки (з 4 років, що представлені на графіках) мають бал сертифікатів ЗНО з української мови і літератури вище за середній по Україні на 1 % і більше відсотків. Це наступні регіони: м. Київ, Волинська, Львівська, Полтавська та Чернігівська області.
Другий кластер – регіони, абітурієнти з яких, 3 – 4 роки (з 4 років, що представлені на графіках) мають бал сертифікатів ЗНО з української мови і літератури нижчий на 1 % і більше відсотків за середній по Україні. Це такі регіони: Закарпатська, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Одеська, Харківська та Чернівецька області.
Третій кластер – регіони, бали сертифікатів ЗНО 3 – 4 роки (з 4 років, що представлені на графіках) коливаються у межах +/– 1 % від середнього бала з української мови і літератури по Україні. Це такі регіони: Дніпропетровська та Житомирська області.
Четвертий кластер – регіони, які з року в рік переміщуються з одного кластера в інший. Це такі регіони: Вінницька, Донецька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Херсонська, Хмельницька та Черкаська області.
У табл. 2.11 представлено склад усіх чотирьох кластерів регіонів, що сформовані за ознакою «середній бал ЗНО з української мови і літератури» за 2008 – 2009 та 2018 – 2019 роки.