Цікавим видається досвід регіонів та м. Києва, що утворюють перший кластер. Мова йде не про випадковість, оскільки дослідження охоплює великий проміжок часу, а про систему. Виникає питання, за рахунок яких чинників із року в рік у цих регіонах вдається отримувати середні бали, що перевищують середні по Україні.
В якості гіпотези сформулюємо такі чинники:
- Рівень підготовки вчителів з математики перевищує середній по Україні.
- У шкільних навчальних планах у цих регіонах більше додаткових годин виділяється на математичні дисципліни.
- Батьки більш вмотивовані та мають більше ресурсів для підтримки математичної підготовки своїх дітей, ніж в інших регіонах.
- Абітурієнти у цих регіонах більш мотивовані до навчання.
- Менеджмент освіти у цих регіонах більш активно спрямований на покращення результатів ЗНО своїх учнів.
- Умови проведення тестування в межах ЗНО у цих регіонах певною мірою відмінні від тих, які мають місце в інших.
За рахунок перших п’яти чинників можна отримати кращі результати не тільки в межах ЗНО, а й під час проведення міжнародних та всеукраїнських олімпіад із математики і пов’язаних із нею дисциплін, де учасники мають продемонструвати системне володіння матеріалом. Однак дані за 2015 – 2019 роки [29], що представлені в табл. 2.10, не підтверджують цю тезу.