В Україні найбільш проблемною з-поміж трьох галузей згідно з дослідженнями PISA є математика.
Достатньо значний відсоток учнів/студентів із рівнем читацької, математичної та природничо-наукової грамотності нижче базового, і незначний відсоток учнів/студентів, які досягли найвищого рівня грамотності принаймні з однієї з галузей PISA.
74,1 % 15-річних підлітків України досягли базового рівня сформованості читацької грамотності; 64 % – математичної грамотності; 73,6 % – природничо-наукової.
До того ж важливо відзначити, що 46,4 % 15-річних учнів України продемонстрували високий рівень читацької грамотності, 37,9 % – грамотності з математики і 43,6 % – грамотності із природничо-наукових дисциплін.
Для оцінювання динаміки результатів міжнародних вимірювань якості освіти візьмемо показники, що приблизно порівнювальні в межах двох проектів TIMSS та PISA. Такими показниками є відхилення середніх балів, що отримали наші діти, від середніх балів однолітків з інших країн, хоча перелік країн, що брали участь у цих двох проектах, не співпадає повною мірою. Дані наведені в табл. 2.2.
Отже, результати оцінювання якості системи освіти України міжнародними організаціями у межах проектів TIMSS та PISA не дають ніяких вагомих аргументів для того, щоб висувати гіпотезу, що в країні створені умови для випереджаючого зростання інтелекту населення виміряного тестами на кшталт Амтхауера порівняно з іншими країнами світу.
Тобто з урахуванням європейських та світових тенденцій за десять років IQ наших студентів не мав би суттєво змінитися. Однак об’єктивні вимірювання дають як результат суттєве зростання (див. рис. 2.1).