2.1. Дослідження можливості використання психологічних характеристик вступників та балів їхніх сертифікатів ЗНО для оцінки майбутніх результатів навчання

Має місце зростання IQ за вісім років майже на 19 % (18,7 %), що значно перевищує розмір «ефекту Флінна», який передбачав зростання цього показника у світі на 14 % кожні десять років. Останнє століття дослідження «ефекту Флінна» дійсно активно провадиться у всьому світі. Оприлюднені результати дуже часто мають неузгоджений характер, що пояснюється несумісністю поколінь, їхньою незрівнянністю в сенсі історичних умов існування, періодизацією, країнами, особливостями системи освіти [48; 49; 51; 53].

До того ж аналіз робіт таких авторів, як: Йон Мартін Сундет з Університету Осло, Томас Тисдейл із Копенгагенського університету, психолог Майкл Шайєр із Лондонського університету, що було проведено Девідом Робсоном у статті від 12 липня 2019 року «Чи справді людство досягло піку інтелекту й стрімко дурнішає?», показує інший варіант розвитку інтелекту в сучасному світі [57].

Він стверджує, що етап зростання нашого інтелекту добігає кінця. Якщо взяти за приклад Фінляндію, Норвегію та Данію, то переламний момент відбувся десь у середині 1990-х років. Після цього середній результат IQ почав знижуватися приблизно на 0,2 бала щороку. Отже, відмінність між поколіннями становитиме цілих 7 балів. Як відмічає Девід Робсонон, частково це можна пояснити тим, що освіта тепер трохи менше стимулює наш мозок, принаймні вона спрямована на інші навички.

Так, у публікаціях [51] наводяться приклади того, як організаційні та фінансові зміни в системі освіти країни впливають на показники розвитку інтелекту.

Після набуття незалежності в Україні проходить активний пошук шляхів покращення середньої освіти. Результати цього пошуку опосередковано можна оцінити за звітами міжнародних вимірювань у межах проектів TIMSS та PISA.

ТІМSS – проект Міжнародної асоціації вимірювань навчальних досягнень ІЕА (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement), яка має секретаріат у Нідерландах (м. Амстердам) і центр оброблення даних у Німеччині (м. Гамбурґ). Предметом досліджень ІЕА є навчання школярів різних вікових категорій, а саме: його цілі та програми, за якими навчають як в окремих країнах, так і в міжнародному освітянському просторі. Відповідно до проекту ТІМSS, починаючи з 1995 року, кожні чотири роки проводяться вимірювання якості навчання математиці та природничим дисциплінам учнів 4-х і 8-х класів навчальних закладів різних країн. Україна вперше і в останнє брала участь у цьому проекті у 2007 році.

Наші учні 8-го класу (15 років) отримали з математики результати на 38 балів нижчі за середні серед всіх країн, а з природничих дисциплін – на 15 балів. Вони показали достатні вміння з відтворювання отриманих знань, але мали суттєві труднощі із завданнями, «що потребували застосовування теоретичних знань у практичній діяльності, порівняння та класифікації об’єктів, на розуміння природи як цілісної системи. Вони виявили низький рівень сформованості комунікативних та загальнонавчальних вмінь, особливо сформованості вміння опрацьовувати різні джерела інформації» [23].

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>