У педагогічному середовищі упродовж останніх 15 років точиться дискусія щодо можливості формування тесту загальної навчальної компетентності (ТЗНК) для вступників, який би був статистично валідним для оцінювання успішності навчання студентів в університеті [7]. Його сутність полягає в тому, щоб оцінити потенційні здатності до навчання кожного вступника.
Формування такого тесту могло б дозволити замінити ним одним, всі три іспити у формі ЗНО, що використовується наразі під час відбору на навчання в тому числі за державним замовленням.
Використання ТЗНК має суттєві переваги перед системою, що базується та трьох іспитах:
· дозволить вирівняти шанси вступників, які закінчували спеціалізовані школи з тими, що навчалися у звичайних міських на сільських школах;
· дозволить у школах зосередитися на системному викладанні кожної дисципліни, а не на «натаскуванні» на складання ЗНО;
· зменшить мотиви завищення екзаменаційних оцінок із дисципліни, оскільки вони не будуть впливати на вступ до ЗВО;
· зменшить психологічне навантаження на вступників;
· значно скоротить час, видатки державного бюджету на проведення ЗНО та вступної кампанії в цілому.
Повна заміна ЗНО з окремих дисциплін на ТЗНК має свої ризики:
· деякі вступники можуть припинити вивчати окремі дисципліни і почнуть із репетиторами навчатися проходити ТЗНК, не зважаючи на те, що для успішного навчання в ЗВО потрібні компетентності, які формуються в межах окремих шкільних дисциплін;
· різні групи спеціальностей вимагають від студента здібностей різного спрямування. Наприклад, математичні здібності навряд чи допоможуть студенту стати компетентним фахівцем у журналістиці, а літературні здібності стати компетентним математиком.
Тобто ТЗНК не може повною мірою замінити ЗНО з усіх дисциплін. Він має доповнюватися ще одним іспитом, що дасть можливість оцінити здібності вступника в конкретній групі спеціальностей. Особливо це стосується творчих спеціальностей, для яких обов’язковим має бути творчий конкурс.