2.1. Дослідження можливості використання психологічних характеристик вступників та балів їхніх сертифікатів ЗНО для оцінки майбутніх результатів навчання

На рівень успішності студентів в університеті додаткової групи (які поступали без сертифіката з математики), впливають чинники за таким рейтингом: конкурсний бал (KB), креативність (CL), коефіцієнт інтелектуального розвитку (IQ), емоційний інтелект (EQ).

Рівняння регресії успішності навчання студентів університету додаткової групи лише від значимих чинників має такий вигляд:

Коефіцієнт детермінації показує, що лише 17,33 % змінності успішності студентів (SS) пояснюється значеннями показників, що використані в даній моделі. Отже, якість моделі недостатня, оскільки присутній в ній чинник не пояснює більше 80 % змінності показника успішності майбутніх студентів. Про недостатню якість модель свідчить також критерій Дарбіна – Уотсона. Практично це означає, що цю модель некоректно використовувати для прогнозування успішності навчання. Стохастична величина «успішність навчання студентів» формується впливом не тільки тих чинників, що використовувалися у цьому дослідженні, а й іншими. Їхня природа має бути знайдена в процесі подальших досліджень.

У нашому дослідженні регресійні моделі, які є статистично якісними згідно зі значеннями критеріїв Фішера та Дарбіна – Уотсона, містять лише чинник KB (конкурсний бал). Усі інші чинники, як показує аналіз кореляційної матриці, або статистично залежні між собою та з KB, або не впливають статистично значимо на успішність навчання в університеті (SS).

Найбільш валідним чинником згідно з аналізом регресійних моделей є конкурсний бал (KB), що містить бали ЗНО з математики. Чим більший цей конкурсний бал у вступника, тим кращою буде його успішність навчання в університеті. Аналіз моделей у розрізі факультетів дає більш-менш подібні результати.

Однак результати дослідження показують, що на успішність навчання студентів крім (KB) однаково впливають такі психологічні характеристики як інтелектуальний розвиток, креативність, емоційний інтелект, а також середній бал ЗНО з математики, в якому опосередковано узагальнюються всі попередні особливості. Виділені характеристики закладам вищої освіти доцільно виявляти та використовувати в процесі управління: формуванням груп студентів, викладання дисциплін щодо спрямованості та глибини подання навчального матеріалу, структурування навчальних планів, формування планів наукової та організаційної роботи з обдарованою молоддю, залучення студентів до профорієнтаційної роботи, в процесі проведення якої найбільш важливим є встановлення емоційного зв’язку з абітурієнтами та використання креативних прийомів спілкування. Це дозволить виявляти й відбирати абітурієнтів, які мають значні здатності до навчання, що стосується й студентів, особливо молодших курсів. Виникає питання про можливість створення деякого комплексного тесту, який би дозволив об’єднати проведені вище дослідження і замінити проведення і ЗНО і тестування щодо психологічних характеристик вступників.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>