Проблема відбору абітурієнтів на навчання в університеті (ЗВО) наразі залишається актуальною та повинна ґрунтуватися на результатах маркетингових досліджень як попиту на певні спеціальності, так і пропозиції ринку праці щодо окремих посад та вимог до них.
Хоча за останні 10 – 15 років зроблено багато, аби надати можливість здібним особистостям вступити до ЗВО на бюджетну форму навчання. Загальнонаціональний конкурс, який було запроваджено під час розподілу бюджетних місць між абітурієнтами та ЗВО, вирішив багато проблем, які існували в минулому. Такий підхід – це дійсно великий крок уперед у напрямі підвищення якості підготовки фахівців, оскільки вона, ця якість напряму, залежить, зокрема, від того, які абітурієнти стануть студентами.
Хоча система, що базується на зовнішньому незалежному оцінюванні та загальнонаціональному конкурсі, також має чимало недоліків, про які йтиметься в підрозділах 2.2 – 2.5 цієї монографії.
У цьому підрозділі розглянемо можливості оцінювання здатності вступників до навчання. В узагальненому вигляді здатність до навчання може оцінюватися як швидкість та якість засвоєння конкретною особистістю певного обсягу знань,
вмінь та навичок. У реальному житті важливо оцінювати здатність до навчання особистості як у визначеному колі галузей знань та спеціальностей, у межах яких формуються професійні компетентності, так і у сфері міжособистісних відношень.
В університеті готуються фахівці за 22 спеціальностями з 12 галузей знань, перелік яких надано в табл. 2.1. Для університету ХНЕУ ім. С. Кузнеця дуже важливим є формування міжгалузевих та міждисциплінарних професійних компетентностей, оскільки однією з наших стратегічних цілей є формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості, здатної до самореалізації та саморозвитку.