Освітянський ринок є складним механізмом, який вимагає проведення маркетингових досліджень щодо існуючих попиту і пропозиції на послуги закладів вищої освіти щодо підготовки фахівців різних спеціальностей. З метою удосконалення менеджменту закладів вищої освіти щодо навчально-виховного процесу згідно з потребами економіки доцільно виявити і проаналізувати основні тенденції щодо підготовки кадрів та залучення фахівців для своєї навчальної діяльності.
З початку періоду незалежності у зв’язку з поступовим виходом країни на світовий ринок праці, заклади вищої освіти у межах міжнародної діяльності почали активно адаптувати свої тактичні і стратегічні плани з пріоритетом задоволення потреб у фахівцях для вітчизняного ринку праці.
Станом на 01.01.2019 року населення України згідно з офіційними даними складало 42 153,2 тис. осіб. Для дослідження ринку праці з метою визначення тактики та стратегії розвитку університету необхідно проаналізувати специфічний кластер населення, елементами якого є потенційні студенти та працівники.
Згідно з офіційними даними обстеження робочої сили за січень-березень 2019 року в Україні у віці 15 років і вище було 18 001,3 тис. осіб, із них у віці 15 – 70 років – 17 907,6 тис. осіб, та в працездатному віці – 17 216,0 тис. осіб [39].
Для системи освіти тією чи іншою мірою може бути причетне саме населення в працездатному віці (17 216,0 тис. осіб), що складає 40,8 % всього населення України (17 216,0 · 100 / 42 153,2). Однак для ХНЕУ ім. С. Кузнеця реально базовими є Харківська, Дніпровська, Луганська, Донецька, Сумська, Полтавська, Херсонська та Кіровоградська області, які сумарно мають працездатного населення 6 769,7 тис. осіб згідно з офіційними даними [39], що складає всього 16,06 % від всього населення України і 39,32 % від працездатного населення.
Згідно з табл. 1.10 до ХНЕУ ім. С. Кузнеця на перший рівень вищої освіти «бакалавр» у 2018 році вступило 1 210 осіб з перелічених областей, що складає більш 98 % від усього набору.