1.2. Аналіз кількісних характеристик системи освіти в Україні

Маємо три періоди, на яких Хнп має суттєво різні значення.

Перший період (2000 – 2001 рр.) – у цей час кількість дітей зарахованих до першого класу перевищувала кількість народжених у 1993 – 1994 рр. на 113,7 – 4,4 тис. осіб, відповідно. Така ситуація була обумовлена переходом на дванадцятирічну систему, і до першого класу приводили дітей від п’яти до семи років.

Другий період більш-менш стабільний (2002 – 2013 рр.) – у цей час «різниця» коливалася від 26,6 тис. осіб із мінусом до 10 тис. осіб із плюсом.

Третій період (2014 – 2018 рр.) – Хнп суттєво від’ємна від 48 тис. осіб у 2018  році і до 88 тис. осіб у 2016 році, що в середньому складає 69,2 тис. осіб (Хнп сер). Така суттєва різниця була обумовлена втратою Криму та частини Донбасу, оскільки діти були народжені в роки, коли Україна не втрачала своїх територій, а в школу йшли тоді, коли вона втратила частину територій.

Прогнозування кількості першокласників у 2019, 2020 роках маємо оцінити як різницю кількості народжених у 2012, 2013 роках (див. табл. 1.2, стовпець 2) та середньої величини відхилення кількості народжених у період з 2007 до 2011 років від зарахованих до першого класу з 2014 по 2018 роки. Цей проміжок часу відповідає третьому періоду (див. графік на рис. 1.11). Ця величина Хнп дорівнює 69,2 тис. осіб. Прогнозна кількість першокласників у 2019 році складає 433,5 тис. осіб (502,7 – 69,2), а прогнозна кількість першокласників у 2020 році буде дорівнювати 434,5 тис. осіб (503,7 – 69,2).

Для прогнозування кількості першокласників на 2021 – 2025 роки потрібно розрахувати інше значення Хнп сер, оскільки в школу підуть вже ті діти, що народилися на території, що повністю підконтрольна Україні. Тому ця величина буде значно меншою ніж 69,2 тис. осіб (див. рис. 1.11 та табл. 1.5).

Нове значення Хнп сер розрахуємо як середню відхилень у другому періоді за народженими з 1995 року по 2006 рік та відповідно зарахованим до школи з 2002 року по 2013 рік (див. табл. 1.5 або рис. 1.11).

Хнп сер = 6,4 тис. осіб.

Ця величина показує, що в періоди стабільного функціонування  соціально-економічної системи України різниця між кількістю народжених у даний рік і кількістю першокласників через сім років у середньому складає мінус 6,4 тис. осіб. Іншими словами, 6,4 тис. осіб не приходять до першого класу в Україні з тих чи інших причин.

Результати розрахунку прогнозу за зарахованими до першого класу дітей надано в табл. 1.6 у другому стовпчику. Отже, ми маємо кількість учнів, на яку збільшиться контингент загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) у кожному році з 2019 року по 2023 рік. 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>