1.2. Аналіз кількісних характеристик системи освіти в Україні

Для обчислення прогнозних значень показника кількості осіб не зарахованих до ЗВО у відповідний рік (z) було використано рівняння кривої зростання (Розрахунки здійснювалися за допомогою статистичного пакету StatGraphics Centurion).

Залежність є спадною. Прогноз на 1-й наступний рік 109,855, і для нього 95 % довірчий інтервал (85,7943; 152,671); на 2-й наступний рік прогноз 102,948, і для нього 95 % довірчий інтервал (80,1619; 143,833); на 3-й наступний рік прогноз 96,4357, і для нього 95 % довірчий інтервал (74,7298; 135,912).

Отже, маємо прогнозні значення цієї величини на 2019 рік – 109,855 тис. осіб, на 2020 рік – 102,948 тис. осіб, 2021 рік – 96,4357 тис. осіб. Тоді прогнозна кількість осіб, що будуть зараховані до ЗВО (З), визначається за формулою:

На графіках рис. 1.9 добре видно, що прогнозні дані, які отримані з використанням регресійної моделі (1.1), значно відрізняються від тих, що були отримані спрощеними обчислюваннями середніх значень у монографії [9, с. 15].

Зазначимо, що теоретична регресійна залежність спадна, котра визначає скорочення з року в рік різниці між кількістю народжених та кількістю тих, хто зарахований до ЗВО. З формальної точки зору немає підстав для сумнівів у адекватності такої моделі, але сутнісний аналіз показує інше.

Трудова міграція батьків та ліберальні умови вступу до деяких закордонних університетів, скорочення кількості вітчизняних ЗВО, підвищення вимог до вступників (встановлення межі балів ЗНО навіть для тих, хто вступає на контрактну форму навчання, та підвищення вимог до опанування іноземними мовами), поступова втрата об’єктивної необхідності отримання вищої освіти для більш-менш забезпеченого життя, особливо в умовах доступності трудової міграції, втрата престижності вищої освіти.

Усі ці чинники працюють на збільшення кількості осіб, які не будуть отримувати вищу освіту у ЗВО України в найближчому майбутньому. Тому більш реальним є прогноз, який було зроблено ще у 2010 році (див. рис. 1.9 та табл. 1.3).

Насамперед необхідно оцінити чинники, що впливають на випадкову величину Хнп – «різниця між кількістю народжених у даному році та кількістю першокласників через сім років»:

· дитячу смертність;

· хвороби;

· міграційні процеси;

· зміну системи середньої освіти (перехід на дванадцятирічну систему і повернення до одинадцятирічної) та інші.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>